Škoda Octavia 1.9 TDI/77 kW
Druhá generace Škody Octavia přišla na trh v roce 2004 a ve výrobě vydržela až do roku 2012. Turbodiesel 1.9 TDI/77 kW byl ale v nabídce jen do roku 2010.
Octavia druhé generace vyjela ve verzích liftback a kombi, obě varianty se přitom nabízely s pohonem předních kol, ale také v provedení 4×4, které je řešeno mezinápravovou spojkou Haldex. Ta připojuje kola zadní nápravy až při prokluzu předních, na rozdíl od modelu první generace se tak děje u Octavie II bez viditelné prodlevy. Tento systém pohonu všech kol pracuje i u ojetých vozidel spolehlivě.
Výhodou vozu jsou bezesporu dobré jízdní vlastnosti, příjemně naladěný podvozek a dostatek místa pro posádku i zavazadla. Zavazadelník liftbacku disponuje objemem 560 litrů v základním pětimístném uspořádání interiéru, model Combi odveze ještě o 20 litrů více.
V roce 2007 se na trh dostala odvozená varianta Scout, vycházející z Combi 4×4, využívající zvýšeného podvozku a efektního oplastování karoserie, čímž bylo dosaženo atraktivního vzhledu vozu typu allroad. Obě karosářské verze liftback i kombi se navíc už od roku 2005 nabízely ve sportovně laděném provedení RS, s přeplňovaným zážehovým motorem 2.0 TFSI/147 kW a od roku 2006 také s turbodieselem 2.0 TDI/125 kW.
Bariérovým testem Euro NCAP prošla Škoda Octavia 2. generace v roce 2004. Za ochranu posádky při nárazu získala čtyři hvězdičky z pěti možných a stejně byla hodnocena i bezpečnost dětí cestujících v autosedačkách. Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal automobil dvě hvězdy ze čtyř možných.
Časté poruchy modelu obecně
Stejně jako u řady jiných ojetin se i u Octavie II můžete častěji setkat s vůlemi na přední nápravě, a to v silentblocích ramen a táhlech (tyčkách) příčného stabilizátoru. U vozidel s vysokým kilometrovým proběhem se můžete setkat s nadměrně opotřebenými ložisky kol, které se hlásí o výměnu typickým hučením.
Známý problém představuje průnik vlhkosti do předních světlometů, za což mohou drobné prasklinky vznikající od odletujících kamínků. Problémy jsou také s originálními autorádii Symphony, které trápí vyšší poruchovost a potíže v podobě špatného příjmu. Stejně jako u dalších ojetin i u Octavie se občas setkáte s vozem, jemuž se vlní brzdové kotouče následkem většího opotřebení nebo má nadměrně opotřebenou spojku.
Turbodiesel 1.9 TDI/77 kW
Tento motor je považován za nejlepší naftovou devatenáctistovku z produkce koncernu Volkswagen. Vykazuje vysokou spolehlivost, netrápí jej poruchy váhy vzduchu jako starší devatenáctistovky a také vstřikovače Bosch zde potěší dobrou životností.
Motor 1.9 TDI/77 kW byl v nabídce od roku 2004 do roku 2010 a byl uveden pod kódy BJB, BKC, BXE a BLS. Má objem 1896 cm3 a jedná se o pohonnou jednotku se systémem čerpadlo-tryska. Z toho plyne hrubší chod, který ale nejeden motorista přehlédne, když zjistí, že může jezdit se spotřebou okolo 5,5 litru nafty na 100 kilometrů.
Při větším kilometrovém proběhu se můžete setkat s odcházejícím turbem a věčný není ani dvouhmotový setrvačník, i když zde vydrží zpravidla déle než u jednotek 2.0 TDi. Na některých trzích dostal turbodiesel 1.9 TDI/77 kW filtr pevných částic DPF a u těchto vozidel se vyskytují potíže jak se samotným filtrem, který má omezenou životnost, tak s čidlem výfukových plynů.
www.nahradnidily.cz