Odborníci v oblasti řízení lidských zdrojů potřebují pro správný výkon své profese celou řadu různých znalostí a dovedností. My jsme pro vás zanalyzovali pracovní inzeráty pro pozice HR specialistů a sepsali 12 dovedností, které jsou nyní v oblasti HR nejvyhledávanější.
1. KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI
Nejčastější dovedností, kterou od personalisty společnosti očekávají, je kvalitní schopnost komunikace. V řízení lidských zdrojů je komunikace absolutně stěžejní, personalista totiž zajišťuje propojení mezi zaměstnanci a komunikuje jejich požadavky a přání vedení společnosti. To vše vyžaduje skvělé komunikační schopnosti.
2. ADMINISTRATIVNÍ PRACOVNÍK
Administrativa a papírová práce stále zůstává důležitou součástí běžné pracovní agenty každého HR specialisty. Oddělení lidských zdrojů je odpovědné za administraci dovolených, firemních benefitů, nemocností, vyplácení mezd, řešení nástupů a výstupů zaměstnanců.
Všechny tyto činnosti může HR oddělení předat do rukou specializovaného softwaru, který za personalistu evidenci vede a kontroluje. Na samotném HR specialistovi zůstává požadavek na správné zadávání dat do systému a jejich uchovávání v aktuální formě.
Pokud ještě nevyužíváte služeb HR softwaru, vyzkoušejte jeho schopnosti a možnosti sami prostřednictvím demo verze. Software Pinya HR, který je specializovaným softwarem pro řízení všech HR procesů, takovéto demo nabízí. Vyzkoušet jej můžete zdarma a nezávazně prostřednictvím tohoto odkazu: POŽÁDAT O VSTUP DO DEMA PINYA HR
3. ZNALOSTI V OBLASTI ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ
Human Resource Management, česky řízení lidských zdrojů, je soubor procesů podporujících péči o lidské zdroje v organizaci. Jedná se jak o systémy výběru vhodných kolegů, tak i o systémy odměňování a sledování výkonnosti. Znalost řízení lidských zdrojů pomáhá ke správné realizaci všech dalších činností HR oddělení. Navíc zjednodušuje personalistům rozvíjení tzv. měkkých dovedností, které jsou důležité v oblasti komunikace a koučování.
4. PROAKTIVITA
Proaktivita je často považována spíše za osobní vlastnost než za dovednost. I v této oblasti je však možné své schopnosti rozvíjet. Proaktivní řízení lidských zdrojů je téměř ve všech organizacích preferováno před reaktivním přístupem. Proaktivita HR specialistům umožňuje předcházet problémům v mezilidských vztazích i fungování týmů.
5. PORADENSTVÍ
Jednou z klíčových dovedností v oblasti personalistiky je poradenství všem zúčastněným stranám. Personalista musí být schopen informovat běžné zaměstnance, střední a vrcholový management i nejvyšší manažery o personálních otázkách. HR specialista musí umět vysvětlit pracovní normy, interní rozhodnutí vedení i důvody pro změny ve fungování týmů v organizaci. Musí být schopen reagovat na dotazy kolegů a má být ochoten vždy pomoci.
6. KOUČOVÁNÍ
Koučovací schopnosti jsou užitečné v případech, kdy svoláváte individuální nebo skupinové sezení se zaměstnanci za účelem školení kolegů nebo informování o důležitých skutečnostech. Koučovací přístup HR specialisté a manažeři využijí při řešení sporů mezi zaměstnanci, delegování úkolů a řešení problémů manažerů na různých pozicích s podřízenými. Koučovací schopnosti se rozvíjejí nejčastěji přímo v práci nebo prostřednictvím externího koučovacího školení.
7. VÝBĚR NOVÝCH KOLEGŮ A JEJICH NÁBOR
Další nesmírně důležitou schopností personalisty je výběr kvalifikovaných kandidátů, výběr nejlepších z nich, testování a zkoumání, zda pracovník zapadne do firemní kultury a bude si rozumět se svým nadřízeným. Důležitou složkou náboru nových kolegů je také správná administrace samotného nástupu nového zaměstnance do firmy. S touto částí náborového procesu HR specialistům nejčastěji pomáhají specializované HR programy. Například software Pinya HR umí administraci nástupu nového pracovníky výrazně zjednodušit a zautomatizovat. Funkci náboru nových kolegů v Pinya HR si můžete vyzkoušet prostřednictvím dema. Přístup do dema je nezávazný a zdarma, stačí o něj požádat prostřednictvím tohoto odkazu: POŽÁDAT O VSTUP DO DEMA PINYA HR
8. SCHOPNOST PRACOVAT S INTERNÍM HR SOFTWAREM
Evidence zaměstnanců, pracovních pomůcek, dovolených, volných dní, sdílené kalendáře, žádosti o sick-days, organigramy. To vše je typickou součástí běžných softwarů pro personalisty. Schopnost pracovat s těmito interními systémy by měla být ve výbavě každého kvalitního personalisty.
Své schopnosti práci s podobným systémem si můžeme vyzkoušet například v demu Pinya HR.
9. JAZYKOVÉ DOVEDNOSTI A SCHOPNOST PRACOVAT S RŮZNÝMI KULTURAMI
Tato personální dovednost závisí na specificích dané organizace. Především ve velkých nadnárodních společnostech je velmi důležitá tzv. mezikulturní citlivost. Je potřeba sledovat nejen národní kalendáře a důležité svátky, při kterých manažeři neočekávají, že bude plánovat pracovní schůzky. Nutné je brát na zřetel i obecná národní specifika. Například Izraelci nebo Holanďané jsou při jednáních velmi přímí, očekávají upřímnost. Naopak pracovníci z Japonska a jihovýchodní Asie jsou mnohem méně přímí. Použití nesprávného kulturního kódu přitom může v jednání s lidmi způsobit nenávratné škody.
10. SCHOPNOST ANALYTICKÉHO MYŠLENÍ
U většiny společností se v posledních několika letech začala zvyšovat váha kladená na analytickou práci s personálními daty. Od personálních manažerů se očekává, že budou schopni se v datech nejen orientovat, ale také vytvářet analýzy budoucího vývoje, které slouží vrcholovým manažerům jako podklad pro jejich rozhodování.
11. TVORBA REPORTŮ
V rámci důrazu na analytické řízení HR je nutné znát základní pravidla pro tvorbu personálních reportů. Personalisty by měl být schopen vytvářet, čít a interpretovat HR zprávy pomocí dat pocházejících z různých informačních zdrojů. Vytváření přehledů o situaci v oblasti lidských zdrojů je klíčem ke správné poradenské činnosti pro manažery, kteří tak mohou vytvářet lepší a efektivnější zásady pro přijímání nových pracovníků a práci se zaměstnanci uvnitř společnosti.
12. TÝMOVÁ PRÁCE
Týmová práce je dovedností, které se v oblasti řízení lidských zdrojů nelze vyhnout. Od profesionálů v HR se očekává, že budou účinně spolupracovat s koley napříč firmou i externími spolupracovníky. Měli by být navíc schopni sladit činnosti uvnitř firmy tak, aby prospívali organizaci i HR obecně.